Debattartikel om skolpolitiken i Lomma

Skolfrågan har ställt till det i Lommapolitiken. Alliansen brakar samman när Liberalerna plötsligt tar sina vallöften på allvar. Den nya ”lill-alliansen” (M+C+KD) räddas av ett avhopp, från L, och regerar vidare med en rösts marginal. Men bakom denna fasad av intriger finns invånarnas vardag och personal som behöver lugn, ro och stabila förutsättningar för sitt arbete.

Frågar man alliansen har politiken hamnat i kaos för att folk inte begriper sig på demografin – de minskade barnantalen. Allians-matematiken är enkel. Det behövs stora klasser i stora skolor, annars räcker inte budgeten. Samma budget som alliansen, inklusive L, drog ner med 10 miljoner i år och ovanpå det ”uppmanas” Barn- och utbildningsnämnden att spara 6 miljoner. Samma budget som placerar Lomma i bottenligan vad gäller personaltäthet i skola och förskola.

Vi i Socialdemokraterna begriper något annat, tillsammans med en stor del av Lommaborna. En stabil ekonomi är viktig, men en stabil tillvaro för våra barn och unga är minst lika viktig. Det är i mötet mellan barn och pedagog som magin i skola och förskola uppstår, som trygghet och lärande blomstrar, som även med de med lite sämre förutsättningar lyfts. Vi begriper värdet av stabila planeringsförutsättningar för föräldrar och barn, där skolstängning inte borde behövas för en svacka på några år i barnantalet.

Skolpolitiken i Lomma måste lyfta från att optimera kvadratmetrar, slimma organisationer och tråckla ihop nya allianser. Budgeten inför 2025 måste möjliggöra bättre förutsättningar för våra skolledare och pedagoger att ha tid för varje barn, för Lomma att släppa bottenligan i personaltäthet och att behålla de skolor vi, om några år, kommer behöva för att inte återigen bli för trångbodda. Det är bara genom att bli bättre som man fortsätter vara bra.

Thomas Eneström (S), 2:e vice ordförande Barn- och utbildningsnämnden, Lomma

Per Bengtsson (S), oppositionsråd, Lomma