Några ord från Per Bengtsson i Corona-tider

Per delar med sig av sina tankar och reflektioner inför kommande höst

Så var min generations märkligaste sommar över. I år säger vi inte att det är tillbaka till det vanliga, utan det är ju samma märkliga arbetsplatser vi återgår till.  Till tomma kontorsrum där kollegor arbetar hemifrån, till diskussioner i hemtjänstlokalen om hur man skyddar patienten från förkylningssymtom, till lunchrum där vi sitter med ett rejält mellanrum mellan varandra.

Sommaren i Lomma har ju rullat på, stranden har som vanligt varit välbesökt och på sociala medier har det i princip dagligen flödat kommentarer om hur folk är ansvarslösa. Det gör lite ont i mig hur tonen på nätet hårdnat än mer och jag kan inte annat än reflektera över hur ensamheten som växt under pandemin påverkar människors sinnen. Om ensamhet var ett problem innan (jag pratade om det på första maj 2018 som den med gott minne kanske erinrar sig) så är den än större nu. Så med det vill jag att vi tar vara på varandra. Tänker du på någon som du inte träffat eller pratat med på länge, slå vederbörande en signal och fråga hur allt är. Eller skicka ett sms eller skicka ett mail. Det uppskattas alltid, det är jag säker på.

Men pandemin är problem för gemenskapen i vårt parti i kommunen. Fram tills årsmötet som i skrivande stund är i morgon har vi inte haft ett medlemsmöte på över ett halvår. Och det gör den oändliga och viktiga frågan svår: Vad hvilja Socialdemokraterna?

Vi drar igång under hösten och planerar några medlemsaktiviteter. Det blir krav på föranmälan eftersom vi kan ta emot max 50 personer/möte. Om vädrets makter vill så kan vi hålla möten utomhus. Det är var och ens ansvar att om man deltar i sammanträdena se till att vara frisk, hålla avstånd och ha bra handhygien. Om tekniken vill så kan vi filma våra möten och sända dem på länk eller göra dessa tillgängliga i efterhand. Var och en får ta med sitt eget kaffe, sina egna kakor. Men oavsett så måste vi börja träffas igen. Och visst går det. När det är svårt att få ihop möten och jag bara ser på problem så tänker jag på Gunnar Sträng. Allt du behöver för att få opinion och gemenskap är en cykel. Ut och träffa människor.

Per Bengtsson

Oppositionsråd