Sommarhälsning till våra medlemmar

Med en sommar i Corona-tider blir det inget sedvanligt medlemsmöte med sommartema. Däremot en hälsning från vår minoritetsföreträdare Per Bengtsson

Så närmar vi oss till sist sommaren som i skrivande stund är väldigt varm och trevlig. Det ska bli ganska skönt att inte behöva klä sig så himla propert om morgonen, jag tänker nöja mig med ett pra shorts, en tisha och barfota. Eventuellt trampar jag runt i ett par tofflor.

Det har varit ett, hur ska man säga, intressant första år som oppositionsråd i Lomma kommun, och då tänker jag faktiskt inte på Coronapandemin som bröt ut med full påverkan för samhälle, individ och politik från och med mitten på mars.
Året har varit frustrerande, svårt, roligt, tufft. Det finns säkert fler adjektiv jag kan lägga till, men jag ser mig fortfarande med stolthet i ögonen när jag kammar skägget på morgonen.

För visst lyckas vi Socialdemokrater med en hel del i den här kommunen för två mandatperioder sedan var moderaternas starkaste fäste.
Vi gör det med dialog där vi kommer överens, och vi gör det med, hur ska jag säga….. hårdare dialog där alliansstyret väljer fel väg (jag får hänvisa till debatterna i kommunfullmäktige som ni hittar på kommunens hemsida samt youtube, det har varit ganska höga tongångar under våren).

Det finns ett debattklimat i Lomma som vi ska vara såväl stolta som rädda om. För även om jag ganska ofta ligger, när jag försöker sova efter en fullmäktigekväll, och funderar på om jag gått över gränsen så blir jag mött med respekt av den styrande majoriteten. Nästan alltid. Och respekten ger jag tillbaka. Trots att vi tycker så olika. För det är det som är den goda demokratin, där vi tycker olika, höjer tonläget, använder kraftiga adjektiv, men bemöter varandra med respekt nästa gång vi ses. Det är inte bara vi politiker som ska vara stolta över det, utan alla Lommas medborgare. För jag tror att vi folkvalda innerst inne vet, att medborgarna vill ha ett respektfullt etablissemang.

Lite frågor vi drivit och lyckats med under året:

• Mottagande av massor för bullervall längs E6an mellan Vinstorpsvägen och Svanesjögatan (längs med bärgatorna)
  • Att få ihop en översiktsplan som precis varit ute på remiss. En översiktsplan som erkänner att det finns för få hyresrätter i Lomma kommun, en fråga som vi har drivit sen utförsäljningen av allmännyttan.
  • Klartecken att sätta igång arbetet med att förnya Långa Bryggan.
  • Att Lomma Beach för utökad bevakning av trygghetsvärdar.
  • Att kommunens särskilda boenden beslutas ta tillbaks i kommunal regi.

Detta är ett axplock, och jag vill också uppmärksamma alla våra politiker som sitter i nämnderna som är med och driver verksamheterna och driver vår politik där. Det är ett arbete som sällan syns utåt när det inte handlar om budget, men utan hårt granskande och arbetande Socialdemokrater i nämnderna kan jag inte tänka mig att Lomma kommun inte blivit utsedd till bästa boendekommun av tidningen Fokus.

Lite frågor vi drivit som, kanske inte lyckats med ännu, men, vi tänker lyckas med:

• Att det byggs fler hyresrätter i kommunen så att såväl äldre som yngre, som mittemellan, som inte vill eller kan bo i villa eller bostadsrätt har en självklar plats i kommunen.
  • Att elevpengen för skolan höjs
  • Att elevhälsan tillförs medel för att arbeta med den alldeles för stora psykiska ohälsan och stressen som finns bland kommunens ungdomar.
  • Att hemtjänst och hemsjukvård, tillsammans med stundande kommunala särskilda boende, tillförs medel i budgeten för att kunna utföra uppdraget att ge kommunens äldre och sjuka stöd av hög kvalitet och god omvårdnad.
  • Att kommunen hushåller med medborgarnas gemensamma pengar och resurser, flera gånger under året har jag varit uppe i talarstolen och pekat på att det drösslar ut pengar till olika projekt som blivit dubbelt så dyra som det fullmäktige har satt.

Avslutningsvis vill jag säga till alla partimedlemmar i kommunen (vilka blivit väldigt många fler, en av de starkast växande arbetarekommunerna i Skåne, jättekul och starkt att vi är så många som vill driva samhället åt vårt håll) att håll ut! Corona gjorde att partiverksamheten fick gå ner på lågvarv.

Vi har äntligen kommit igång med styrelsemöten igen, och vi planerar för fullt inför vårt årsmöte som vi ska hålla den 15/8. Kom dit så vi får träffas! Så fort vi får klartecken att kunna samla folk igen kommer våra vanliga möten att komma igång, och det ska bli så kul att träffa alla er partikamrater igen, och känna den gemenskapen när vi fikar, diskuterar samhälle och utvecklar vår politik.

Och i höst börjar arbetet mot nästa val. Är du intresserad av att engagera dig i en nämnd, eller i fullmäktige? Vi kommer att ha informationsträffar i början av hösten. Är du med i Svenska Kyrkan vill vi gärna att du tar kontakt med oss så vi kan se om du är en av alla dem som representerar partiet i kyrkofullmäktige till valet 2021.

Med önskan om en härlig sommar

Per Bengtsson, oppositionsråd