Dags att växla upp och prioritera kommunikationerna både till och från Lomma kommun och inom kommunen
På det sätt som Region Skåne prioriterar existerande busstrafik så är det också undermåligt i en kommun där 3 av 4 förvärvsarbetare pendlar till Malmö och Lund varje dag tillsammans med ännu fler studerande på gymnasier och högskolor.
Lägg till trafiksituationen på E6:an där det nu är vanligt med en eller flera olyckor per dag under rusningstrafik så är detta en situation som nu kräver fokus och handlingskraft.
Inom kommunen med de två stora befolkningscentra Lomma och Bjärred så är inte kommunikationerna bättre. Gör kommunen investeringar såsom utbyggnaden i Lomma hamn, idrottshallar eller skolor så kommer det bara en kommundel till nytta. Idag är det knappt möjligt att bo i en kommundel och gå i skolan eller delta i föreningsliv i en annan. Rådande situation innebär att investeringar inte kan hämtas hem fullt ut för alla kommunens invånare och det återspeglades också i årets val där man valde att rösta på ett parti med fokus på den del av kommunen som upplevts hamna i kläm.
Vi socialdemokrater i Lomma vill att vi bryter dödläget med att bli styvmoderligt behandlade av såväl Trafikverkets prioriteringsordning som Region Skånes planering av kollektivtrafiken.
Därför föreslår vi en handlingsplan som drivs på tre täter:
1) Driva på Region Skåne att utöka sin trafik till och från Lomma kommun men också inom kommundelarna. Det får gå maximalt 20 minuter mellan avgångarna när många är i rörelse morgon och eftermiddag/kväll för den trafik som binder ihop kommundelarna. Detta måste komma igång innan stationen i Lomma är på plats så att nya
pendlingsmönster kan etableras.
2) Vidareutveckla samarbetet med både Malmös och Lunds planering kring kollektivtrafiken så att Lomma som viktig pendlingskommun blir en naturlig del av deras planering. Malmö gav viktig draghjälp kring etapp två av Lommabanan så här finns ett samarbete att kunna bygga vidare på.
3) Utreda vad en egen stadstrafik skulle innebära för kommunen där fokus är att skapa en ”matarlinje” från norr till söder som inte bara kan nyttjas av pendlare utan också ungdomar, pensionärer m.fl. som på ett enkelt sätt kan dra nytta av alla de investeringar kommunen har gjort och kommer att göra för kommunens invånare. Eventuellt bär sig inte en sådan stadstrafik direkt men inräknat att kommunen bättre läker ihop finns sannolikt viktiga indirekta vinster att göra.
Med fokus på att utveckla kollektivtrafiken är vi övertygade om att kommunen på ett bättre sätt kan fortsätta utvecklas och vara en attraktiv plats att utvecklas och leva i. Men också att vi som kommun på ett bättre sätt kan ”läka ihop” och få en större gemenskap och effektivare nyttja de investeringar och verksamheter som finansieras av oss gemensamt.
Lisa Bäck (s), oppositionsråd, Sebastian Merlöv (s), ordf Lomma Arbetarekommun
Artikeln i SDS: https://www.sydsvenskan.se/2019-02-12/s-ryter-ifran-om-lomma-och-bjarreds-kollektivtrafik